عوارض سیگار ایمنی در صنعت فولاد
.:: Your Adversing Here ::.
 

عوارض سیگار

 

طبق تحقيقات سازمان جهاني بهداشت در هر ‌٨ ثانيه يك نفر در دنيا به علت استعمال دخانيات جان خود را از دست مي‌دهد.
نتايج تحقيقات حاكي از آن است چنانچه افراد در سنين نوجواني شروع به كشيدن سيگار كنند (بيش از ‌٧٠ درصد موارد سيگاري شدن در اين مرحله اتفاق مي‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال يا بيشتر به اين عمل ادامه بدهند بين ‌٢٠ تا ‌٢٥ سال زودتر از افرادي كه به هيچ‌وجه در زندگي سيگار نكشيده‌اند، خواهند مرد.
تنها سرطان ريه يا بيماريهاي قلبي پيامدهاي استعمال دخانيات نيست بلكه مجموعه‌اي از مسايل و مشكلات بهداشتي در ارتباط با مصرف مواد دخاني وجود دارد كه مي‌تواند به لحاظ شرايط جسماني و مقاومت ايمني در افراد سيگاري بروز مي‌كند، كه برخي از آنها عبارتند از:
‌١- از دست دادن موها
با تضعيف سيستم ايمني افراد سيگاري در اثر مصرف مواد دخاني، بدن اين افراد مستعد ابتلا به انواع بيماريها از جمله «لوپوس اريتماتوز» مي‌شود كه اين بيماري مي‌تواند عامل از دست دادن موها، ايجاد زخم‌ در دهان، جوش‌هاي پوست روي صورت، سر و دست‌ها شود.
‌٢ - آب مرواريد (كاتاراكت)
افراد سيگاري ‌٤٠ درصد بيش از افراد ديگر در معرض ابتلا به آب مرواريد، كدر شدن عدسي چشم و ممانعت از عبور نور و در نهايت نابينايي هستند.
‌٣ - چين و چروك
استعمال دخانيات باعث از بين بردن پروتئين‌هاي انعطاف دهنده پوست مي‌شود؛ همچنين باعث تحليل بردن ويتامين
A و محدود كردن جريان خون در عروق پوست مي‌گردد.
پوست افراد سيگاري خشك و داراي خطوط و چين خوردگي‌هاي ريزي در اطراف لبها و چشمهاست.
‌٤ - ضايعات شنوايي
افراد سيگاري ‌٣ برابر بيش از افراد غير سيگاري به عفونت گوش مياني دچار مي‌شوند.
‌٥ - سرطان پوست
افراد سيگاري ‌٢ برابر بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر ابتلا به نوعي سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگي روي پوست) قرار دارند
‌٦ - فساد دندانها
افراد سيگاري ‌٥/١ مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر از دست دادن زودرس دندانها هستند.
‌٧ - پوكي استخوان
منواكسيد كربن يكي از اصلي‌ترين گازهاي سمي در خروجي اگزوز اتومبيل و دود سيگار است، ميل تركيبي اين گاز با خون بسيار بالاتر از اكسيژن است. اين گاز باعث كاهش قدرت عمل اكسيژن در خون افراد سيگاري حرفه‌اي تا ‌١٥ درصد مي‌شود.
استخوان‌هاي افراد سيگاري تراكم خود را از دست داده و به راحتي شكسته مي‌شود همينطور زمان التيام يافتن و جوش خوردن آنها پس از شكستگي تا ‌٨٠ درصد افزايش پيدا مي‌كند.
‌٨ - بيماريهاي قلبي
بيماريهاي قلبي ـ عروقي ناشي از استعمال دخانيات بيش از ‌٦٠٠ هزار نفر را در سال در كشورهاي توسعه يافته از بين مي‌رود استعمال دخانيات باعث افزايش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزايش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگي عروق و نهايتا ايجاد حمله قلبي و سكته مي‌شود.
‌٩ - زخم معده
استعمال دخانيات مقاومت معده را در برابر باكتريها پايين مي‌آورد؛ همچنين باعث تضعيف معده در خنثي سازي اسيد معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جاي ماندن باقيمانده اسيد در معده و در نتيجه تخريب ديواره آن مي‌شود.
زخم معده افراد سيگاري به سختي درمان مي‌شود و احتمالي بهبودي آن تا زماني كه فرد سيگاري اكثرا اندك است.
‌١٠- تغيير رنگ انگشتان
قطران موجود در دود سيگار در اثر استعمال مستمر دخانيات روي انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغيير رنگ آنها به قهوه‌اي مايل به زرد مي‌شود.
‌١١ - سرطان رحم و سقط جنين
استعمال دخانيات در دوران بارداري مي‌تواند باعث افزايش خطر زايمان نوزاد با وزن كم و بروز مسايل بهداشتي در آينده شود. سقط جنين در مادران سيگاري ‌٢ تا ‌٣ برابر بيشتر است
‌١٢ - تغيير شكل دادن سلولهاي جنسي در مردان
استعمال دخانيات باعث كاهش تعداد اسپرم و كاهش جريان خون در آلت تناسلي مردان و ناتواني جنسي در اين افراد مي‌شود. ناباروري جنسي در مردان سيگاري نيز متداول‌تر از افراد غير سيگاري است.
‌١٣ - سرطان
بيش از ‌٤٠ عنصر سرطانزا در دود سيگار وجود دارد احتمال سرطان ريه ‌٢٢ مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري است.
طبق تحقيقات بي شماري كه انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانيات توسط افراد سيگاري، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان‌هاي ديگر از قبيل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (‌٦ تا ‌٢٧ برابر)، سرطان بيني (‌٢ مرتبه بيشتر)، گلو (‌١٢ مرتبه)، مري (‌٨ تا ‌١٠ برابر)، حنجره (‌١٠ تا ‌١٨ برابر)، معده (‌٢ تا ‌٣ برابر)، كليه (‌٥ برابر)، آلت تناسلي مرد (‌٢ تا ‌٣ برابر)، لوزالمعده (‌٢ تا ‌٥ برابر) مقعد (‌٥ تا ‌٦ مرتبه) وجود دارد.
 
 
 
 
 
 
 
 
سیگاری ‏ها 10 برابر بیشتر از دیگران دچار مشکلات قلبی عروقی می ‏شوند"، "سیگارکشیدن احتمالسکته قلبیرا دوبرابر می ‏کند"، "خطر ابتلا به مشکلات وبیماری ‏های تنفسیدر افراد سیگاری بیشتر است"، "سیگار احتمال ابتلا بهسرطان‏ هایی ماننددهان،ریه، مری،معدهو کلیه راافزایش می ‏دهد." این ها نمونه ‏هایی از خطراتی است که سلامت سیگاری ‏ها را تهدیدمی ‏کند اما مضرات سیگار تنها برای خود فرد سیگاری نیست و دود سیگار در چشم دیگرانهم می ‏رود.
اگر سیگاری هستید، توصیه اول این است که هر چه زودتر تصمیم بگیرید و سیگار راکنار بگذارید اما اگر هنوز تصمیم قطعی برای ترک سیگار نگرفتهاید، برای سلامتخانواده‏ تان هم که شده در خانه سیگار نکشید. دود سیگار سلامت سایر افراد خانواده وهم ‏خانه ‏ای‏ های تان را هم به خطر می ‏اندازد. آشنایی با خطرات سیگار کشیدن درخانه اگر سیگاری‏ ها را به فکر ترک نیندازد، به این فکر وا می ‏دارد که برایپیشگیری از این خطرات حداقل در خانه سیگار نکشند.
دود سیگار مخلوطی است از دود ناشی از سوختن توتون، کاغذ سیگار و دودی است که ازریه فرد سیگاری خارج می‏ شود. در این ترکیب 250 ماده شیمیایی سمی و سرطان ‏زا استکه فرمالدئید، بنزن، کلرید وینیل ، آمونیاک و سیانید هیدروژن نمونه ‏ای از آن هااست. افراد غیرسیگاری بدون این که بخواهند در معرض این دود قرار می‏ گیرند.
قرار گرفتن در معرض دود سیگار می ‏تواند موجب تحریک چشم، بینی و گلو،سرفه،تنگی نفس،بیماری ‏های قلبی، مشکلات تنفسی و حتی سرطان ریه شود.
دود سیگار در چشم کودکان
اگر در خانه کودک دارید، تمام تلاش ‏تان را بکنید که در خانه سیگار نکشید چونکودکان آسیب ‏پذیرتر هستند و دود سیگار می ‏تواند مشکلات جدی برای شان در پی داشتهباشد. کودکانی که در معرض دود سیگار قرار دارند در مقایسه با سایر کودکان بیشتر بهبیماری ‏های ریوی دچار می ‏شوند.
همچنینعفونت گوشنیز در این کودکان بیشتر است.
کودکان آسمیدر صورت قرار گرفتن در معرض دود سیگار بیشتر دچار حملات آسمی می ‏شوند.
مرگ ناگهانی در نوزادانی که در معرض دود سیگار قرار می‏ گیرند بیشتر است.
کودکانی که در خانه سیگار کشیدن والدین ‌شان را می‏ بینند، احتمال بیشتری داردکه در آینده خودشان هم سیگاری شوند.
همسایه‏ ها را فراموش نکنید
برخی افراد وقتی می ‏خواهند افراد خانواده‏ شان در معرض دود سیگار قرار نگیرند،فضاهایی مانند بالکن، حیاط خلوت، راه‏پله و راهرو، سرویس ‏های بهداشتی و پشت ‌بامرا برای سیگار کشیدن انتخاب می‏ کنند غافل از این که این فضاها راه‏های هواییمشترکی با خانه همسایه ‏ها دارد و در این صورت دود سیگار آن ها را آزار خواهد داد. بنابراین لازم است موقع روشن کردن سیگار علاوه بر افراد خانواده ‏تان، همسایه را همدر نظر بگیرید و طوری سیگار بکشید که دودش در چشم دیگران نرود.
سیگاری ‌هایی که در خانه سیگار می‌ کشند سلامت فرزندانخود را به خطر می‌ اندازند.
توصیه‌ های ضدحریق
سیگار یکی از علل آتش ‏سوزی‏ های خانگی است. کافی است خاکستر سیگار یا پیپ بهطور تصادفی روی مبلمان، فرش، تخت‏خواب و سایر لوازم و وسایل آتش ‏گیر خانه بیفتد تاظرف چند ثانیه آتش ‏سوزی و حریق بزرگی اتفاق بیفتد و خسارات جانی و مالی به جابگذارد. طبق آمار سازمان آتش نشانی آمریکا سالانه 1000 فرد سیگاری و غیرسیگاری درحریق ‏های ناشی از سیگار جان‌ شان را از دست می ‏دهند. این درحالی است که حریق‏هایی که در اثر سیگار رخ می‏ دهد قابل پیشگیری‏ هستند.
به یاد داشته باشید که خانه جای مناسبی برای سیگار کشیدن نیست اما اگر سیگاریهستید یا با یک فرد سیگاری زندگی می ‏کنید،برای پیشگیری از حریق این نکاترا به یاد داشته باشید:
* همیشه مراقب ته سیگار باشید. ته سیگار اگر خوب خاموش نشده باشد می ‏تواندایجاد حریق کند. خاموش کردن و دور انداختن ته سیگار وقت زیادی نمی ‏گیرد. ته سیگارباید قبل از دورانداختن خیس شود. هیچ‌ وقت ته سیگار داغ را که به‌ طور کامل خاموشنشده است، در سطل زباله نیندازید.
* برای جمع کردن خاکسترها از زیرسیگاری محکم و بزرگ که تعادلش را از دست ندهد یایک قوطی پُر از شن استفاه کنید.
* زیرسیگاری باید روی سطحی باشد که زود آتش نگیرد. زیرسیگاری را روی صندلی‏ ها ومبلمان که زود آتش می ‏گیرند، قرار ندهید.
* هر وقت خسته و خواب آلود بودید، سیگار را کنار بگذارید. به هیچ وجه در رختخوابسیگار نکشید.
* در قسمت ‏های مختلف خانه شناساگر دود نصب کنید. انواعی را انتخاب کنید که همدر صورت وجود دود همراه شعله و هم هنگام حریق‏ های بدون شعله هشدار داده و به صدادر بیاید.
* ‏نقشه ‏ای از راه‏ های فرار در خانه تهیه کنید. در صورت امکان برای هر اتاق دوراه فرار در نظر بگیرید. دو بار در سال همراه سایر افراد خانه این راه‏ ها را تمرینکنید.
 
 
 
 
 
سیگار لایت، دروغی بیش نیست
عصر، عصر محصولات لایت است. اگر سری به سوپرمارکت بزنید، می ‌توانید واژه ی "لایت" و مشابه آن مانند "کم" را بر روی خیلی از محصولات، مخصوصا محصولات غذاییببینید: نوشابه‌ های لایت، ماست‌ های کم‌ چرب، پنیر کم ‌نمک‌، سیگار لایت، سیگار اولترا لایت و ... .
 
کم نیستند افرادی که اگر تا به حال روزی 2 عدد سیگار معمولی می‌ کشیدند، با دیدنکلمه لایت روی پاکت سیگار و با این باور که نیکوتین این سیگار‌ها خیلی کم است، الانروزی 3 یا 4 سیگار می کشند.
 
به تازگی در آمریکا نیز مقامات قضایی فاش کرده ‌اند که چند دهه است، کارخانجاتتولید سیگار، این کشور مردم را با کلماتی مانند لایت و اولترالایت فریب داده‌اند وبرای افزایش فروش خود با ادعاهایی نظیر این که سیگارهای لایت، نیکوتین کمتر و درنتیجه مضرات کمتری دارند، به مردم دروغ گفته ‌اند.
 
جالب است بدانید طرفداران این نوع سیگارها با این خیال که سیگار لایت آسیب کمتریبهریه‌هامی ‌رساند، دود سیگار را عمیق ‌تر به درون ریه‌ های شان می‌ کشند و تعداد نخ‌ هایمصرفی آن ها نیز بیش از افرادی است که سیگار معمولی مصرف می ‌کنند و چون بدن هر فردسیگاری به یک سطح مشخص نیکوتین در خون عادت کرده است، وقتی سیگار لایت و به اصطلاحکم‌ نیکوتین می کشد، با دو مکانیسم، همان میزان نیکوتین قبلی (موجود در سیگارمعمولی) را به بدن خود می ‌رساند:
1- تعداد پُک‌ ها را بیشتر می‌ کند.
2- پُک ‌های عمیق ‌تری می ‌زند.
بنابراین می ‌بینید که با مصرف بیشتر این نوع سیگار‌ها، اثرات مخرب آنها همبیشتر می‌ شود.
 
البته این به آن معنی نیست که شما را تشویق می ‌کنیم سیگارهای معمولی بکشید،بلکه هدف این است که به شما یاد آوری کنیم خود را با کلماتی نظیر لایت و اولترالایتگول نزنید.
 
سیگارهای لایت هم مانند نوشابه‌های لایت هستند که بعضیدیابتی‌ ها با این تصور که هیچ خطری ندارد، درمصرف این نوشابه ها افراط می ‌کنند.
حقايقي درباره نيکوتين سيگار
مهم ترين ترکيب موثر سيگار، نيکوتين است که عامل اصلي اعتياد جسماني به دخانياتاست. نيکوتين سبب ترشح فوري آدرنالين مي‌شود. آثار آدرنالين شامل: افزايش ضربانقلب،افزايش فشار خون، تنفس سريع و عميق، افزايش قند خون وکاهش اشتهاست. نيکوتين در واقع يک محرک سيستم عصبي مرکزي است.
از ديگر آثار نيکوتين مي‌توان به بالا رفتن چربي خون و افزايش چسبندگي پلاکت‌ها (ايجاد لخته خوني) اشاره کرد. همچنين اين ماده با تاثير بر روي هورمون‌هاي جنسيمانند استروژن، سببيائسگيزودرسمي‌‌شود.
يک نخ سيگار، کمتر از 2 ميلي گرم نيکوتين وارد خون مي‌کند. نيکوتين عامل تغييرترکيبات شيميايي و بيولوژيک مغز است.
نيکوتين به دليل آثار رواني خوشايندي که ايجاد مي‌کند، اثر اعتيادآور دارد و شخصبه مرور زمان به آن عادت مي‌کند و مانند بقيه اعتيادها، کم کم مقدار مصرف و نياز بهنيکوتين بالا مي‌رود و بالطبع تعداد نخ سيگار مصرفي نيز افزايش مي يابد و با عدممصرف آن، علايم قطع نيکوتين مانندعصبانيت،پرخاشگريو زودرنجي به وجود مي‌آيد.
نيکوتين ماده اي بسيار سمي و روغن مانند است که داراي ويژگي‌هاي زير ميباشد:
- نيکوتين داراي آثار متضاد و متناقصي است، يعني هم نيرو بخش و محرک است و همسرکوب گر و آرام بخش.
- اعتياد به نيکوتين، يکي از موانع اصلي افراد سيگاري براي رهايي از هر نوعدخانيات است.
- جذب نيکوتين از طريق پوست، ريه و غشاهاي مخاط بيني و دهان انجام مي شود.
- نيمه عمر نيکوتين در بدن يک ساعت است، يعني يک ساعت طول مي‌کشد تا مقدار آن دربدن به نصف برسد.
- 80 درصد نيکوتين در کبد و توسط آنزيم‌هاي آن تجزيه شده و از بين مي‌رود.
- نيکوتين در ريه‌ها نيز تجزيه شده و توسط ادرار دفع مي‌گردد.
- نيکوتين با تاثير بر رويلوزالمعدهوجلوگيري از ترشح هورمونانسولين،باعث مي‌شود تاقند خونبالارفته و فرد احساس سيري کند.
- 7 ثانيه پس از استعمال دخانيات، به دليل عبور آسان آن از سد خوني- مغزي،نيکوتين خود را بهمغزمي‌رساند.
- نيکوتين تقريبا روي تمامي سيستم‌هاي عصبي و غددي بدن موثر است.
- 15 تا 30 ثانيه بعد از مصرف سيگار، نيکوتين حتي تا انگشت شست پا نيزمي‌رسد.
اعتياد به نيکوتين
بر اساس معيارهاي روان‌پزشکي، مصرف عادتي نيکوتين نوع شديدي از اعتياد تلقيمي‌شود. اعتياد به نيکوتين هم به مقدار آن مربوط است و هم به دفعات رسيدن اين مادهبه مغز؛ مثلا فردي که بيست عدد سيگار مي‌کشد (هر سيگار حدود ده پک دارد)، حدوددويست بار در روز نيکوتين را به مغز خود هدايت مي‌کند.
خصوصيات افراد وابسته به نيکوتين
- افرادي که در روز تعداد مشخصي سيگار و در ساعات معيني مصرف مي‌کنند.
- افرادي که در شرايط خاص و فشارهاي جسمي و رواني به دخانيات متوسل مي‌شوند.
- افرادي که با استعمال نکردن دخانيات، دچار علايم محروميت از نيکوتينمي‌‌شوند.
- در شرايطي که امکان دستيابي به دخانيات براي آنها ميسر نباشد، دچار اختلال درکارکرد شده و هر کاري مي‌کنند تا به استعمال دخانيات موفق شوند.
- براي سنجش ميزان وابستگي فرد به نيکوتين، آزمايش هايي وجود دارد کهکاربردي‌ترين آنها "تست فاگستروم" است و از امتياز به دست آمده به عنوان يک معياربراي ارزيابي فرد استفاده مي‌‌شود.
علايم قطع وابستگي به نيکوتين
در زمان ترک سيگار و ديگر انواع دخانيات، علايم محروميت از نيکوتين در افرادمختلف متفاوت است. اين علايم از چند ساعت تا چند روز بعد از مصرف نکردن دخانياتشروع مي شود و امکان دارد براي مدت‌ها در بدن پايدار بماند (از چند روز تا چندماه).
اين علايم شامل موارد زير است:
اضطراب،خواب ناکافيو گاهيخواب آلودگيجبراني، افزايش اشتها و وزن، احساس افسردگي و درماندگي، اختلالات گوارشياز جملهيبوست،کم‌حوصلگي و بي‌صبري، اختلال در تمرکز و هوشياري، اختلال در قضاوت و اختلالاتحرکتي،سردرد، وسوسهکشيدن سيگار، کاهش ضربان قلب،کاهش فشار خون،بي‌قراري،خشکي دهان،خستگي،گرفتگي عضلات،سرفه‌هايتحريکي و افزايش خلط.
همچنين سم نيکوتين با تاثير بر اعصاب دستگاه گوارش، باعث افزايش حرکت روده‌هامي‌‌شود، در نتيجه با مصرف سيگار عوارضي چون تهوع،استفراغواسهالشايع است.
نيکوتين در مقادير بالا با تاثير بر روي سيستم اعصاب، باعث لرزش،تشنج، فلجعضلات و مرگ مي‌‌شود
 
 
سیگار‌های خنک‌کننده خطرناک‌ترند
شرکت‌های تولیدکننده دخانیات، همیشه دنبال نوآوری و ایجاد تنوع در بازارهایتولید و فروش‌ بوده اند و این تغییرات آگاهانه در نوع محصول، هدفی جز فروش بیشتر وافزایش تعداد مصرف‌کنندگان نداشته است.
سیگار‌های منتول‌دار نیز که اکثرا از سوی کمپانی‌های آمریکایی به بازار عرضه شدهو می‌شوند، بخشی از همین سیاست بوده و از اواسط دهه هشتاد میلادی با افزایش فروش ومصرف همراه بوده اند.
ولی آیا واقعا این سیگارها کم‌ضررترند؟
در سیگارهای منتول‌دار از "اسانس نعناع" استفاده می شود و ظاهرا تاثیرخنک‌کنندگی دارند، ولی در حقیقت اعتیاد بیشتری می آورند.
اسانسنعناع یا منتول (menthol) در خود توتون سیگار استفاده می‌شود و حتی برای افزایشتاثیر، روی کاغذ و فیلتر سیگار نیز از این ماده استفاده می گردد.
متاسفانه این نوع سیگارها حتی توسط سازمان های رسمی‌ مانند سازمان غذا و دارو (FDA) بدون هیچ مشکلی تایید شده اند.
اما چرا شرکت‌های دخانی از این مواد استفاده می‌کنند؟
برای پاسخ به این سوال لازم است مختصری راجع به "منتول" یا همان "اسانس نعناع" صحبت کنیم.
منتول به عنوان یک دارو برای کاهش درد، رفع التهاب، بی حس و سرد کردن محل موردنظر از بدن، در اکثر پمادهای موضعی ضددرد و ضدخارش استفاده می‌گردد.
استفاده از این خاصیت منتول در توتون سیگار باعث می‌گردد که فرد هنگام کشیدنسیگار، ظاهرا احساس مطبوع‌تری داشته باشد و از علایم التهابی، سوزانندگی و بوینامطبوع سیگار در امان بماند. در حقیقت فرد سیگاری، دود حاوی 4000 نوع ماده سمی‌ وکشنده را با ظاهری آراسته و خنک به بدن خود وارد می کند.
در عین حال که این احساس مطبوع به خصوص در اولین دفعات استفاده توسط فرد، باعثدوام بیشتر در مصرف سیگار و اعتیاد شدید‌تر و طولانی‌تری می‌گردد.
اعتیاد به سیگارهای منتول‌دار اعتیاد بدتری است
علاوه بر مطبوعیت ظاهری دود این نوع سیگارها و خاصیت بی‌حس‌کنندگی و ضدالتهابیآن ‌که باعث تسهیل و ترغیب در مصرف بیشتر می‌گردد، تحقیقات جدید نشان داده اند کهمنتول با تحریک گیرنده‌های سرمای موجود در حلق و بینی ومجاری تنفسیباعث ایجاد وقفه در تنفس می‌گردد (همان حالتی که هر کدام از ما ممکن است در هوای سرد تجربه کرده باشیم). این توقفموقتی و کوتاه‌مدت در نفس کشیدن، باعث ایستایی بیشتر دود در ریه‌ها و مجاری تنفسیمی‌گردد و مواد تشکیل‌دهنده دود سیگار از جمله نیکوتین فرصت بیشتری برای جذب پیدامی‌کنند و این یعنی اعتیاد بیشتر و وابستگی شدیدتر به نیکوتین.
به‌رغم بعضی تحقیقات مشکوک که عوارض این نوع سیگارها را مشابه سیگارهای معمولیمی دانند، مسلما بخار داغ منتول سوخته شده، در دراز مدت نمی‌تواند بر مجاری تنفسی وحلق و بینی ومریفردمصرف‌کننده بی‌تاثیر باشد.
گزارشاتی درباره ی تاثیر منتول در جلوگیری از سوخت‌و‌ساز موادسرطانزای موجود در سیگار وجود دارد، طوری کهاثرات سرطان‌زایی آن را تا 300 درصد بالا می‌برد.
عوارض مصرف منتول
عوارض عمده ی مصرف منتول به صورت آثار سوختگی در حلق و ریه گزارش شده است. تورمآلرژیک لب‌ها، التهاب دهان، التهاب متوسط تا شدید مری ومعده، التهابلوزالمعده،تهوع و استفراغ، اسهال،سردرد، اختلالدر ضربان قلب و حتی اسپاسم ناحیه گلو دیده شده است، طوری که مصرف سیگارهای منتولدار در کنار کودکان، باعث ایست تنفسی در آنها می شود.
حتما می‌دانید که مصرف ترکیبات خوراکی منتول‌دار در کودکان زیر شش سال، به دلیلاحتمال وقفه تنفسی در آنان، ممنوع است.
در مورد اثرات منتول روی باروری و سقط جنین، تحقیقات مختلف و متناقضی انجامگرفته، ولی اثرات ضدتخمک‌گذاری آن در خانم ها ثابت شده است.
رواج برخی باورهای غلط در مورد این نوع سیگارها مانند ضدنفخ، درمانسرما‌خوردگی

نظرات شما عزیزان:



sajjadzamani

سجاد زمانی

sajjadzamani

http://sajjadzamani.loxblog.ir

ایمنی در صنعت فولاد

عوارض سیگار

ایمنی در صنعت فولاد

به اولين و بزرگترين سايت رسمي ايمني و بهداشت در صنعت فولاد(ذوب و نورد)كشور خوش آمديداميدواريم ساعات خوب و خوشي را سپري كنيد. آرزوي ما هدف ما و هدف ما بهبود شرايط ايمني و بهداشتي كشورعزيزمان ايران مي باشد رعایت اصول ایمنی و بهداشت در کارخانجات اگر جدی گرفته نشود علاوه بر اینکه خسارات جبران ناپذیر مستقیمی که برای کارخانه در بردارد برای اینده کارفرمایان و آویزون شدن عده ای از کارگران دارای نقص عضو و معلول را دربرخواهد داشت

ایمنی در صنعت فولاد